“De ladder voor duurzame verstedelijking maakt niet duurzaam”, “Ladder duurzame verstedelijking amper toegepast” en “72% van de bestemmingsplannen onderbouwt NIET de verplichte Ladder voor duurzame verstedelijking”. Koppen uit het Binnenlands bestuur van de afgelopen tijd.
De Ladder is sinds 2012 verplicht; gemeenten moeten onderbouwen waarom een nieuwe stedelijke ontwikkeling – zoals extra woningen, kantoren, bedrijventerreinen en winkels – (1) past in een regionale behoefte, (2) niet in bestaande gebieden en gebouwen kan worden opgevangen en (3) goed ontsloten is. Het geeft aan dat de ladder voor duurzame verstedelijking momenteel een hot issue is binnen de overheid. Belanghebbenden hebben de ladder ontdekt om bestemmingsplannen te torpederen waardoor deze veelvuldig onderuit gaan bij de raad van state.
De ‘ladder voor duurzame verstedelijking’ is in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) geïntroduceerd en vastgelegd als procesvereiste in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Het Bro bepaalt dat voor onder meer bestemmingsplannen de treden van de ladder moet worden doorlopen. Doel van de ladder voor duurzame verstedelijking is een goede ruimtelijke ordening in de vorm van een optimale benutting van de ruimte in stedelijke gebieden. Met de ladder voor duurzame verstedelijking wordt een zorgvuldige afweging en transparante besluitvorming bij alle ruimtelijke en infrastructurele besluiten nagestreefd. Voor adviseurs die betrokken zijn bij de ruimtelijke planvorming van provincies en gemeenten moeten weten hoe de ladder wordt toegepast. De ladder kan als katalysator functioneren in de regionale (de)programmering van de verstedelijking.
Er blijkt veel behoeft aan kennis over de Ladder voor duurzame verstedelijking. De STEC groep is de partij bij uitstek die zich daar mee bezig houdt. Peter van Geffen, directeur van de STEC groep zal ons deze middag bijpraten over het alle ins en outs van de Ladder voor duurzame verstedelijking.
Onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Ins&outs van de Ladder, valkuilen, do’s en don’ts;
- Definities als ‘nieuwe stedelijke ontwikkeling’, ‘actuele regionale behoefte’ en ‘bestaand stedelijk gebied’;
- Belangrijkste Ladder-jurisprudentie Raad van State;
- Tips voor een goede Ladder-onderbouwing en –motivatie;
- Regionale programmering als basis voor de Ladder;
- Leegstand als satéprikker door alle treden en vastgoedsegmenten;
- Welke zienswijzen kunt u verwachten: van beleggers, corporaties, ondernemers of particulieren en
- De Ladder als smeerolie voor cultuurverandering.
Aanmelden kan hier!